Wednesday, March 16, 2011

PERATURAN YANG MENYESAKKAN OTAK!!!

Menjadi seorag manusia bukanlah semata- mata untuk diri sendiri je. Kita perlu fikirkan untuk macam-macam perkara, macam orang, macam - macam benda.. Sekuat atau sekaya manapun seseorang tu, dia takkan mampu hidup sendirian dalam duniannya tanpa orang lain..Anda setuju?? Anda terpaksa menyetujuinya.

Aku?? Aku seorang yang tak suka berada di bawah telunjuk atau arahan orang. Kecuali orang tu betul - betul aku hormat ataupun aku kagum. Aku juga bukanlah seorang yang suka mengikut peraturan, bagi aku peraturan tu  mengekang fungsi otak untuk bergerak secara aktif, efektif dan kreatif..hahaha, tak tau korang fikir macamana, aku cuma berikan pendapat aku je. Peraturan tu penting, cuma bila ia terlalu rigid sehinggakan mengekang orang lain untuk berfikir di luar kebiasaan itu melampau namanya.

Selagi tindakan yang dilakukan tidak melanggar batasan, tidak mencemar kesucian, tidak mendatangkan kemusnahan, itu aku rasa ia boleh dimaafkan.Yang parahnya, kalau peraturan yang dibuat terang-terangan salah, tapi disebabkan pembuat peraturan tu ada "KUASA" maka apa yang terhasil menjadi amalan. Itu bahaya. Punah masyarakat kalau dipaksa patuh pada peraturan yang salah, korang setuju tak? wahaha, ada aku kisah ke kalau korang tak setuju..^_^

Aku?? Memang sgt diakui, aku bukan pengikut peraturan yang baik. Aku suka "menyimpang dalam mencapai impian yang aku idamkan.Alhamdulillah, setakat ni, apa yg aku idamkan berjaya aku gapai, walaupun aku mengular2 di sana sini..amin..

Bercerita tentang peraturan ni, aku teringat di zaman persekolahan dulu.Masuk form 6 (sekolah kat tgh bandar time tu), maka bermulalah kisah ponteng sekolahku.hehehe, pernah gak terkantoi ngan cikgu disiplin, tapi tak penah serik, tetap jugak monteng. mujur gak result STPM aku masih boleh melayakkan aku masuk ke universiti..hahahaha..

Masa kat UPM lak, peraturan yang "paling besar" aku langgar adalah tinggal  secara "haram" selama satu semester dalam kolej kediaman..wahhaha, time tu cuak gak kalau2 ada spotcheck dilakukan, tapi mujur semuanya selamat sehingga aku menduduki paper terakhir. Dan alhamdulillah, result examku tak penah bawah drpd 3 pointernya..hehhe.. Untuk Rohaini Zakaria & Wan Norita Izwati yang menumpangkan aku terima kasih bebanyak, jasa kalian akan kukenang selamanya.

Bagiku, untuk mencapai kejayaan dan kebahagiaan tu bukanlah disebabkan kita menjadi pengikut yang "skema" tetapi semuanya bergantung kepada usaha dan ikhtiar yang dilaksanakan. Dari jalan mana ia dilaksanakan, itu tak penting cuma jangan keterlaluan menyimpangnya, sehingga dari jauh telah jelas kesalahan yang dilakukan..

Selamat menggapai kejayaan^________^

1 comment:

  1. Thank you for giving this helpful information. Excellent work. This was a fascinating read. The blog as a whole is rather good, and I found some valuable stuff and information here also see laptop price in pakistan.

    ReplyDelete