Wednesday, September 8, 2010

BERI SALAM KE BERSALAMAN?.....

Assalamualaikum..Salam penuh keberkatan, Salam akhir Ramadhan..

                              Semalam tak berkesempatan mencatatkan sesuatu..Bukan tiada idea, cuma kesibukan pada tanggungjawab perlu diutamakan. Semalam juga, aku berangkat pulang ke kampung halaman, sebagai langkah pertama menyambut kehadiran Syawal.Hari ini aku terpanggil nak bercerita mengenai  kepentingan memberi salam. Bukan bersalaman, tetapi memberi  salam. Tahu beza ke tak? Bersalam tu sama la dengan berjabat tangan( haram tau kalau bersalaman dengan bukan muhrim ), memberi salam tu pula yang kita dok cakap ‘assalamualaikum’ itu le.. Persoalannya, payah sangat ke nak bagi salam, bukan kena guna modal apa - apapun, tak payah keluarkan duit, just buka mulut dan lontarkan suara merdu dan macho yang kita miliki tu..
                      
                             Tak bangga ke bila orang dengar suara kita yang semerdu Misha Omar, dan macho seperti Mawi tu..Kalau aku, aku bangga 'giler babas'. Sambil bagi salam tu ukirkan la senyuman sedikit, jangan la bagi salam, tapi muka berkerut bukan main, kalah ibu - ibu yang sedang meneran nak bersalin. Ini tidak, salam tu cantik dah, siap dengan nahu dan tajwid lengkap, tapi bukan dengan keikhlasan. Ucapan salam tu bermaksud ‘salam sejahtera’ tapi bila kita beri salam dengan muka cam ayam berak kapur kan tak selari tu. Orang yang nak jawab salam tu pun rasa serba salah. Hati kecil berkata – kata, “ orang ni nak bagi salam pun senyum la sikit, ni muka kelat macam nangka, aku nak jawab pun malas. Kalau tak ikhlas bagi salam baik tak payah bagi salam, menyampah aku”. Ha, kan dah gitu pulak jadinya. Sepatutnya dengan sapaan salam tu dapat mengeratkan hubungan, dapat menjalinkan siratulrahim, tapi bila bagi salam dengan muka  yang masam mencuka tu boleh menyebabkan orang naik menyampah kat kita, orang mengumpat kita (eh, kalau dah mengumpat tu maknanya dah berdosa. Tak pasal – pasal je kan, sebab salah cara bagi salam, orang lain plak yang dapat dosa. Huhu, gawatnya ).

                            Aku ada terbaca dalam satu artikel ni yang berkaitan memberi salam.. Aku rasa sangat menarik dan terpanggil untuk memanjangkannya di sini. Menurut artikel tu, kita dilarang sama sekali menulis perkataan 'ASSALAMUALAIKUM' dengan meringkaskannya menjadi 'A'KUM' sama ada dalam SMS atau apa bentuk penulisan sekalipun. "Eh, apahal pulak kan, suka hati la aku nak tulis apa, tulis panjang - panjang nanti kena 'charge' lain pula". Nanti dulu, baca ayat seterusnya ini....Menurut artikel itu lagi, dalam bahasa Ibrani, perkataan 'AKUM' itu membawa maksud BINTANG untuk kaum - kaum bukan Yahudi. Pendek cerita, orang - orang Yahudi memanggil kita manusia yang bukan Yahudi ini bintang. Ia merupakan salah satu dakyah dan senjata sulit masyarkat tersebut untuk mememrangi bangsa Islam terutamanya. Kalau kamu malas sangat nak tulis panjang - panjang perkataan 'ASSALAMUALAIKUM' tu tulis perkataan 'SALAM' je pun dah memadai. Sanggupkah kita memanggil teman - teman, sahabata handal, saudara mara dengan perkataan 'BINTANG'?. 
                               
                          Sebenarnya 'AKUM' tu adalah singkatan bagi perkataan yang bermaksud ' HAMBA -HAMBA BINTANG DAN ORANG SESAT'.  Ish, kurang ajar sungguh bangsa Yahudi ni kan. Kenapa la Hitler tak bunuh habis bangsa ni masa perang dulu.Selain dapat mengeratkan siratulrahim, memberi salam ni juga dapat mengukuhkan perpaduan ummah sejagat. Mungkin kita berlainan bangsa mahupun berlainan bahasa, tetapi  apabila seseorang memberi salam, secara automatik kita akan menjawabnya dengan menggunkan bahasa dan perkataan yang sama. Ajaib kan?Nak tau tak, menurut hadis yang daripada Abu Hurairah ra, memberi salam adalah salah satu daripada lima kewajipan kita sebagai muslim.

Hadis Abu Hurairah r.a katanya:"Rasulullah s.a.w bersabda: Ada lima kewajipan bagi seorang muslim terhadap saudaranya sesama muslim iaitu: Menjawab salam, mendoakan kepada orang yang bersin, menyahut undangan, menziarahi orang sakit dan mengiringi jenazah.

Kewajipan ye kawan - kawan, bukan sunat, bukan harus tapi wajib. So, kita jangan la pandangan ringan dengan perkataan 'ASSALAMUALAIKUM' ni, walaupun ia hanyalah sebaris perkataan yang simple tapi besar manfaatnya pada umat Islam. Hadis yang ini juga menarik untuk direnungkan bersama

Hadis Abu Hurairah r.a katanya:
Rasulullah s.a.w pernah bersabda: Orang yang berkenderaan hendaklah memberi salam kepada orang yang berjalan kaki, orang yang berjalan hendaklah memberi salam kepada orang yang duduk dan orang yang sedikit hendaklah memberi salam kepada orang yang ramai.

                  Ambil perhatian ya semua. Memberi salam juga ada adab - adabnya, jangan main belasah je.Aku tertarik dengan ayat terakhir hadis ini, orang yang sedikit perlu memberi salam kepada yang ramai. Tapi kita masa sekolah -sekolah dulu, selalunya anak murid yang akan beri salam kepada guru yang masuk kelas. Eh, peliknya. Dah la cikgu tu bertandang ke kelas kita, kita pula yang kenaa bagi salam pada dia. Siapa  nak jawab tu. Sama - sama la kita renungkan ye. Laptop rosak ni dah bau hangit la. kena check out dulu. Jumpa lagi..Check it out..

2 comments:

  1. ~ salam
    bagusny..ak suke bca blog awk ni!!!dh lama xdgr kata yg indah bak mutiara sbgini..bkn nk mmuji,tp ini reliti.

    ReplyDelete
  2. hikhikhik..mekaseh dear..sekadar berkongsi rasa je, selain drpd hobi di kala lapang..

    ReplyDelete