Saturday, September 4, 2010

Tik..Tik..Tik..Laptop Rosak Menaip...

           adessss.Gagal menyekat tangan ni dari mengetuk papan kekunci. Gagal juga menyekat idea yang datang bertali arus malam ni, so nak tak nak aku terpaksa menekan 'button on' dan membiarkan laptop 'rosak' ni mengomel..Sebenarnya aku sangat kagum dgn kemunculan laman sosial bernama "facebook" walaupun pada dasarnya laman sosial yang dicipta oleh Mark Elliot Zuckerberg atau Mark Zuckerberg ni bkn lah sst yg begitu mengujakan aku, tp aku terpakssa akui kepentingan dan kebaikannya..Kat sini lah aku temui kembali sahabat- sahabat lama yang dah bertahun tak bertemu..Alahai dah macam2 saiz badan semuanya ada..Aku sangat kagum dengan pencapaian dan status sosial teman- teman sekolah dulu..Aku? macam ni la, meneruskan kecintaaku terhadap dunia penulisan dan perniagaan..hehehe..Memang sukar untuk aku mengikis rasa cinta terhadap dua bidang yang telah lama bertakhta di hati ini..Ewah ewah, terjiwang la plak..

            Berbalik pada 'facebook' td, aku percaya laman sosial ni skrg ni dah jadi satu fenomena bukan kat Malaysia je, malah hampir seluruh dunia..Bukan anak2 muda je yang angau dgn 'facebook' ni, org tua, budak kecik, pemimpin negara pun gelisah kalau tak ada 'facebook'. Wa, berjayanya mamat lepasan Havard University ni kan.. Apa yang aku tahu drpd sedikit pembacaan dan pencarian yang aku buat, facebook ini telah tercipta sejak enam tahun lalu, dlm erti kata lain pada tahun 2004.Lama dah tu..Bayangkan betapa kayanya mamat ni skrg ni, umur dia baru je 20 tahun masa cipta aplikasi ni..Cuba kita bandingkan dgn anak2 remaja kita yang seusia dgn beliau..Lebih suka menghabisskaan masa melepak, merempit, me apa lagi ntah, penat nak sebut..Bukan la mengkotak katik kan bangsa sendiri, sbb aku pun idok le bagus mana..Tp apa la salahnya mengambil apa yang boleh dijadikan tauladan..kan..kan^_^

               Ini fakta menarik, pada peringkat awal penubuhannya, mamat omputih ni ditawarkan wang sebanyak USD$ I bilion oleh yahoo & google ( wow, banyak tu), tapi mamat tu taknak..Ramai yang kata dia bodoh sebab tolak duit sebnayak tu..Tapi after 3 tahun, ha kau majalah Forbes menabalkan dia sebagai world youngest self-made billionaire, tu dia skrg sape yang budus..hehehe..sekarang ni, mamat yang baru berusia 26 tahun ni terus mengumpul kekayaan daripada pengiklanan dan pelaburan drpd syarikat2 besar duni..waa, kaya tu..

              Aku comfirm la, hampir setiap drpd kita ni ada akaun FB kan..Kalau takde tu memang rasa ketinggalan sangat la..hehehe..Walaupun laman sosial ni dicipta oleh mat saleh yang lum dapat dipastikan agama atau agendanya, sebaik-baiknya kita gunalan kecanggihan teknologi ni untk manfaat bersama yang penting jangan abaikan kesucian agama, tak salah pun kita aplikasikan kecanggihan yang mamat ni cipta untuk sebarkan dakwah kepada semua..Jangan jadikan budaya hedonisme sebagai teras kehidupan..

             Guna akal, guna minda, tanya iman lalu bertindaklah..Check it out, laptop pun dah berasap ni..salam^_^

2 comments: