Monday, September 6, 2010

Saat Ramadhan Itu Pergi,,,

29 Syaaban..
            "Ya Allah, aku  memohon padaMU peliharalah Ramadhanku kali ini. bantulah hambaMU ini untuk terus kekal melaksanakan ibadah di bulan mulia ini dengan penuh tawaduk, kusyuk dan ikhlas.Semoga dengan kehadiran Ramadhan kali ini ia menjadi permulaan untuk mengubah AKU menjadi insan yang lebih baik. Semoga ibadahku padaMU akan terus kekal sehingga ke akhir hayatku."


1 Ramadhan..
             Bersemangatnya AKU nak mengaji, bertadarus, solat terawih 20 rakaat, apa lagi ek nak buat, nak qiamulail kononnya..Mula - mula..Wa, memang AKU buat semua tu, aku mengaji lima enam helai sehari, solat terawih 20 rakaat campur tiga rakaat witir, Qiamulail tak payah cakap la, solat hajat, solat taubat, solat istikarah semua AKU buat. AKU memang kusyuk nak beribadah ni.
Seingat aku empat lima hari Ramadhan pertama ni aku pulun habis la..

6 Ramadhan..
Dah nak masuk minggu kedua Ramadhan ni. Orang dah mula nak buat persiapan raya kan..Ni la time nak buat buat..Wow, masyuk masyuk.. Hari ni nak pergi beli barang, esok boleh buat sample kuih raya. Nanti boleh jual kat 'opis', kat sedara mara. Boleh la beraya lebih sikit tahun ni..
Ala, mengaji, qiamulail, apa semua tu bulan lain pun boleh buat..

12 Ramadhan..
                      Hari ni tak dapat la AKU nak pergi terawih, aku buat kat rumah je..Empat hari dah AKU bertungkus lumus menyiapkan tempahan kuih raya untuk kawan - kawan dan saudara mara. Letih juga la membereskan semua tempahan ni. Siang bekerja sampai pukul lima, balik sibuk dengan jalan jem bagai, malam dan selepas sahur je la yang AKU punya waktu untuk menguli tepung dan segala macam ramuan ni. AKU tak kisah, yang penting masyuk.
Tadi Tipah ajak aku buat terawih kat masjid tepi jalan tu, katanya malam ni ada ustaz terkenal yang jadi imam. Sori la Tipah, aku banyak lagi tempahan tak siap ni..Aku buat kat rumah je la ye..

24 Ramadhan..
Ada lagi tempahan belum siap dihantar ni. Tinggal berapa hari je lagi ni. Persiapan raya AKU lum beli lagi ni. Malam nanti la keluar. Alah, AKU belum mandi wajib lagi, tak boleh lagi nak g terawih. Esok sempat lagi nak pergi terawih.

25 Ramadhan..
Alahai, dah lama tak pergi terawih kat masjid ni rasa malas la pulak..Malu la AKU, nanti orang masjid mula la perli2 AKU, tanya macam - macam, bosannya..

26 Ramadhan..
Hari ni, AKU kena siapkan semua tempahan orang..Kalau kena buat dari pagi sampai malam pun takpe la,  AKU tak kisah..Duit tempahan semua aku dah ambil, nak tak nak kena siapkan jugak.. Esok AKU nak hantar terus je sekali, nanti lusa dah nak balik kampung..
Terawih nanti la lepas AKU settle semua ni baru AKU buat semula..

27, 28,29 RAMADHAN...
Alamak, dah nak habis ke bulan puasa ni.Aduh, kenapa la cepat sangat berlalu. AKU tak puas lagi nak beribadat..Nak tunggu tahun depan sempat ke lagi ek.........

MORAL OF THE STORY..
alahai, haiwan pun ingat kat Tuhannya
Berapa orang kah antara kita ni seperti AKU dlm cerita di atas.. Bersemangat dan berkobar - kobar tatkala di permulaannya sahaja, kemudian mula leka dengan keindahan sementara yang dijanjikan dunia. Apabila saat Ramadhan itu berlalu pergi barulah menunjukkan penyesalan yang tak bertepi.. Itulah kita, terlalu mudah leka dengan isi dunia..check it out..

2 comments:

  1. ain ni ttg ko ke xtau lak aku ko wat kueh raya..

    ReplyDelete
  2. eh, bukan tentang aku la..AKU dlm cerita tu menggambarkan sesiapa je yang berada dlm situasi tu..

    ReplyDelete