Monday, September 6, 2010

Dia Mengomel Lagi...Aaaaaagggrrrr..


 Ramadhan ke-26...
        Wow, aku sangat takjub, kagum dan bangga bila berkesempatan menjejakkan kaki di tengah bandaraya Kuala Lumpur semalam. Itupun setelah dua minggu tak ke sana. Apa yang aku takjub, kagum dan bangga? Ha mesti nak tau kan.. Kalau ada yang nak kata aku naif ke daif ke Saif Ali Khan ke apa aku tak kisah, walaupun aku sekadar laptop rosak, tapi kerosakan aku takde la sampai mencemarkan kesucian bulan penuh kemuliaan ni..
Artis sebagai Ikon pun tak segan tayang betis

         Aku sangat arif andai ada yang berkata, soal berpakaian adalah hak masing - masing,, kubur lain - lain apa kau kisah. Itulah jawapan klise sesetengah makluk, tapi sebagai makluk Tuhan yang dilahirkan sebagai Islam aku rasa terpanggil untuk menyatakan kekesalanku melihat beberapa kejadian yang sangat menyentuh naluri keislamanku. Alahai, tahu la, betis awak gebu, jangan la ditayang-tayang, kalau nak sangat tayang pun agak - agak la akak, adik, makcik. Bulan - bulan puasa ni bagi la orang lain menyempurnakan ibadah mereka. Jangan disebabkan kita dok tayang betis kita, malah peha kita kat orang lain, pahala mereka berkurangan. Sebagai perempuan aku akui aku pun tertarik gak tengok paha gebu yang bersepah kat Jalan Tunku Abdul Rahman semalam, dan tentunya aku percaya kaum lelaki apatah lagi. Kan tak baik tu, kalau kita tak nak mengumpul pahala di bulan keberkatan ni, jangan la mengheret sama orang lain. kesian kami yang "terpaksa" melihat paha - paha dan betis - betis bertelanjang tanpa segan silu.

menarik kan?
          Itu soal betis dan paha, ni ada lagi satu kejadian depan mata aku. Nak tergelak ada, nak rasa kesian ada, sakit hati dan menyampah pun lagi la berpada - pada. Semalam bila turun tren dari Bukit Jalil ke Masjid Jamek, ada la satu pasangan ni berpegangan tangan. Amboi mesranya dia, sayangnya kat awek dia. Aku tengok pekerja LRT tu tergelak besar bila tengok 'COUPLE' ni, satu ayat yang sempat telinga aku tangkap ialah " lagi baik bukak semua". Wow, nak bukak semua, bukak apa ek..Hehehe, biarla aku explain kat korang, lelaki tu macam biasa la pakai seluar jeans dan baju tshirt, siap pakai jaket lagi. Memang tutup aurat la. Tapi si wanita 'cantik' sebelah dia. Nauzubillah.. Dengan pakai seluar ketat paras lutut ( tight pant ) ok lagi kan, baju dia, hehehe..kesian aku tengok, nampak macam orang berharta, tapi alahai, yang aku nampaknya cuma tali bra berwarna 'pink' tersangkut kat bahu dia, yang bahagian lengan yang sepatutnya berada di bahu telah jatuh terlondeh ke lengan..( korang dapat bayangkan tak camana baju tu)  Aku beberapa kali gak la menjeling si perempuan tu, bukan apa, aku musykil dengan pakaian tu, bagaiman ia boleh melekap kat badan si gadis ( ish, naifnya aku kan, kesiiiiaaaan)

            Memang aku sangat kagum la dengan perempuan - perempuan ni berpakaian, sangat up to date, sangat fashionable sangat superb (eh jap, aku ni dah kira mengumpat ke, kurang lak pahala puasa nanti^_^, astarfirullahalazim) Tapi itu la hakikatnya, berpinar - pinar gak la mata aku semalam menyaksikan tayangan secara percuma. Korang nak tengok, pergi la ke 'shopping - shopping compleks' yang bersepah kat luar sana, bukan susah pun nak cari makluk begitu, tapi aku nasihatkan lebih baik tak payah susah - susah buat 'dosa kering' ( ada ke dosa kering, nanti aku tanya ustaz ), lebih baik dok rumah tambah pahala.

malu la nak pakai macam ni..:(
              Ada satu lagi kejadian pelik, aneh dan misteri yang terjadi semalam. Mungkin pada korang biasa - biasa je kot, tapi bagi laptop rosak yang selalu 'low profile' macam aku ni, kejadian ni pelik la. Sangat pelik kot. Kejadiannya berlaku selepas aku berbuka puasa di 'food court' di dataran  Bukit Jalil. Perut dah kenyang, tiba lah masanya untuk mengerjakan kewajipan sebagai hambaNya. Jeng..jeng..jeng..bukanlah payah sangat nak cari masjid kat situ, tapi aku yang 'firsttime' ke sana agak keliru dengan pintu masuk dan tempat solat kaum perempuannya..Heheh, maklum la baru kali pertama kali, berpusing - pusing juga la cari pintu. Nak beribadat takpe la pening sikit, nak jumpa kekasih hati la katakan^_^. Tapi, alahai, telekungnya enggak cukup pak, kalau tak salah aku cuma ada tiga pasang telekung je dalam masjid tu. Kesian kan, stadium punya besar boleh dibina, tapi peruntukan untuk beribadah kureng, nasihat aku kat korang yang suka buat 'travel' macam aku ni, sediakanlah telekung sendiri sebelum solat.( dugaan di bulan puasa. Alhamdulillah) Tapi itu bukanlah kejadian pelik yang aku nak cerita tadi, kejadian peliknya bila aku terpandang sorang amoi sikit punya 'cun' dok bersila dalam masjid tu.Adeh, betul ke aku masuk masjid ni, taku tersalah masuk rumah ibadah lak.
macam ni baru ok, fesyen baru
            Terus - terang, dan serius, aku tak tahu apa hukumnya orang bukan Islam masuk ke masjid, aku tak berani memandai -mandai buat fatwa sendiri, tapi yang sangat mendukacitakan aku bila tengok cara amoi tu berpakaian. Dengan hanya memakai baby T dan seluar pendek separas paha, aku tahu itu sangat tak sopan. Aku cuba menegur tapi dia buat tak layan je ( leka bermain handset ). Lepas tu siap berborak - borak dengan member ( Melayu ) sambil bergelak ketawa tanpa ada rasa bersalah.. Alahai, apa nak jadi ni..

       Bantulah aku Ya Allah, aku cuba, aku berusaha, tapi aku tak mampu..Berdosakah aku..sobs, sobs         ( sangat sedih, tak mampu dah nak menaip ) jumpa lagi nanti ye..Assalamualaikum..

No comments:

Post a Comment